“Hayal edebildiğiniz her şey gerçektir”
Pablo Picasso
Arkas Sanat Merkezi’nde devam eden Picasso Gösteri Sanat sergisini 18 Eylül’den bu yana ……kişi ziyaret etti. Sergiye gösterilen yoğun ilgi ziyaret saatlerini uzattı. Haftasonları saat 18:00 olan kapanış saati saat 20:00’ye çekildi. Peşembe dahil haftanın üç günü 20:00’ye kadar ziyaret edilebiliyor.
Küratörlüğünü Jean-Luc Maeso’nun direktörlüğünü Müjde Unustası’nın üstlendiği “Picasso: Gösteri Sanatı” sergisinde, eserler Picasso’nun hayatı boyunca ilgi duyduğu boğa güreşi, sirk, bale gibi temalara göre düzenlenen odalarda sergileniyor.
Sergide, altmışın üzerinde ödünç verdiği eserle başta Paris-Picasso Ulusal Müzesi olmak üzere Julio Gonzalez, Opera Garnier ve Kontaxopoulos-Prokopchuk Koleksiyonu’ndan alınan toplam 83 eser yer alıyor.
Picasso: Gösteri Sanatı
Picasso’nun Malaga’da çocukluk yıllarında izlediği boğa güreşleri ile başlayan gösteri dünyasına olan ilgisi, 1917’den sonra ünlü bale topuluğu Ballets Russes için tasarladığı sahne ve kostüm çalışmalarıyla katlanarak artar. Gerçek hayattan esinlendiği figürleri hayal gücüyle birleştirerek özgün tarzında yeni bir dünya yaratır.
Sergide öne çıkanlar
Boğa Güreşleri
Picasso’nun gösteri dünyasına olan ilgisi, sekiz yaşından itibaren gitmeye başladığı boğa güreşi gösterileriyle başlar. Picasso’ya göre tüm gösteri dünyasını içine alan boğa güreşleri, sanatçının hayatının bir ritüeli haline gelir. Eserlerinin ana temasını oluşturan boğa güreşi etkisinde benimsediği boğa ve Minotaur (kafası boğa bedeni insan olan hayal ürünü varlık) gibi figürler, farklı teknik ve temalardaki çalışmalarında tekrar tekrar karşımıza çıkar.
Pablo Picasso (1881–1973)
Boğa Güreşi: Matadorun Ölümü
Boisgeloup, 19 Eylül 1933 Ahşap üzerine yağlıboya
31×40 cm.
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso, 1979. MP145
Pablo Picasso (1881–1973)
Boğa Kafası
Paris, İlkbahar 1942 Fotoğraf
Özgün hali: bisiklet selesi ve gidonu (deri ve metal) 33,5×43,5×19 cm.
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso,1979. MP330
Sirk
Picasso’nun 1904 yılında Paris’e yerleşmesi, çalışmalarındaki sirk temasının gelişiminde önemli bir rol oynamıştır. Atölyesinin yakınlarında bulunan Medrano Sirki, sanatçının vakit geçirdiği favori mekanlarından biri haline gelir. Sanatçı, sosyal çevresini, fiziksel ve iç dünyasını yansıtan, sirk dünyasına ait çeşitli figürlerden etkilenmiştir. Arlecchino (soytarı) figürü, Picasso’nun sanatındaki en sembolik figürlerden bir tanesi olagelmiştir.
Pablo Picasso (1881–1973)
Akrobat
18 Ocak 1930
Tuval üzerine yağlıboya 162×130 cm.
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso, 1979. MP120
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso,1979. MP330
Parade Balesi
Picasso; Sergei Diaghilev’in kurduğu ünlü bale topluluğu Ballets Russes için kostüm ve sahne tasarımları yapmaya başlar ve böylelikle sahne dünyasına adım atar. Sahne, onun dans dünyasıyla 20. yüzyıl modern sanatı arasında parallellik kurduğu yeni bir üretim alanına dönüşür. Sahnenin büyülü dünyası için, kübizm akımının etkisinde pek çok sahne dekoru, kostüm ve sahne perdesi tasarlamıştır.
Henriette Theodora Markovitch, a.k.a. Dora Maar (1907-1997)
Harry B. Lachman’nın fotoğrafının reprodüksiyonu: Pablo Picasso ve Asistanları, 1917’de Paris’in Montparnasse Semtinde
“Parade” Sahne Perdesinin Üstünde Otururken
1917
Fotoğraf
17,7×23,6 cm.
Musée national Picasso-Paris MP 01-008630/MP1998-144
Tricorne Balesi
Tricorne Balesi, klasik bir baleden ziyade, İspanyol dans tekniklerini içinde barındıran bir gösteridir. Boğa güreşi temasının hakim olduğu ve bir romandan uyarlanmış olan hikaye, Picasso’nun memleketi Endülüs’te geçer. Boğa güreşini sahneyle birleştiren bu iş Picasso’nun renkli dünyasının farklı kostüm ve sahne tasarımlarıyla buluşturur.
Pablo Picasso (1881–1973)
Tricorne Balesi İçin Sahne Perdesi Çalışması: Londra Arenası
1919
Kağıt üzerine guaj, mürekkep, grafit kalemi 20,8×27,6 cm.
Musée national Picasso-Paris
Dation Pablo Picasso, 1979. MP1653
Pulcinella Balesi
“Quatre Polichinelles Semblables” isimli 18. yüzyıla ait Napoliten oyundan uyarlama Pulcinella Balesi’nin baş karakteri Pulcinella, sahnede Picasso’nun özgün tasarımıyla hayat bulur. Abartılı bir şekilde belirtilmiş kanca şeklindeki burnu ile kaba bir güldürü figürü olan ve sıklıkla Arlecchino (soytarı) ile özdeşleştirilen komik ve sinsi hizmetçi Pulcinella, İtalyan komedyasının önemli bir figürüdür.
Pablo Picasso (1881–1973)
Pulcinella Maskesi
Paris, 1920’lerin başı
Ahşap, kağıt ve boyanmış kumaş 17×14,5×21,5 cm.
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso, 1979. MP1790
Picasso’nun Galaksisi
Picasso, yaşamı boyunca farklı üretim alanlarından sanatçılar ve aydınlardan etkilenmiştir. Gösteri sanatlarına olan ilgisi, pek çok oyun yazarı, besteci, koreograf ve dansçı ile yollarını kesiştirmiştir. Etkileşimde olduğu ve “Picasso’nun Galaksisi” diyebileceğimiz bu kişiler sayesinde hem özel hayatının hem de sanat hayatının seyri değişmiştir.
Pablo Picasso (1881–1973) Mavi Şapkalı Kadın Portresi
Paris, 7 Mart 1944 Tuval üzerine yağlıboya 92×60,2 cm.
Musée national Picasso-Paris Dation Pablo Picasso, 1979. MP193
ARKAS SANAT MERKEZİ (Giriş ücretsizdir) 1380 Sokak No:1 Alsancak, İzmir Tel: + 90 (232) 464 66 00
Ziyaret Saatleri: Pazartesi kapalı Salı-Çarşamba-Cuma 10.00-18.00 Perşembe-Cumartesi-Pazar 10.00-20.00