YAZARLAR

Kapanan Kapılara Direnerek Zirveye Çıkan Koreli / Demet Cengiz

Hem sistem eleştirisi yapan hem de ‘hayatta kalma’ mücadelesi içindeki insanın davranışlarını gözler önüne seren Squid Game, rekorlar üzerine rekorlar kırarken dizinin senaristi ve yönetmeni Hwang Dong-hyuk’un yaşamı da merak konusu oldu.

Altı çocuk oyununu tamamlayan 4.6 milyar Kore won’unun sahibi olacak. Kulağa çocuk oyuncağı gibi gelse de borç batağına saplanmış kişilerin bütün oyunları ölümüne oynamaları gerekecek. Netflix’te tüm zamanların rekorunu kırarak en çok izlenen dizi unvanını alan Squid Game (Kalamar Oyunu), distopik ve sarsıcı… Dizinin müziğinden görsel efektlerine iddialı bir iş ortaya konmuş. Dört hafta gibi kısa bir sürede 150 milyondan fazla insana ulaşmasına şaşmamalı. Dizi sayesinde Netflix’in abone sayısında yüzde 4.4’lük bir artış da yaşanmış. Bunun 878 milyon dolarlık bir değer olduğu hesaplanıyor.

Squid Game fenomeni her haliyle bir çılgınlığa da dönüştü. Bir yandan Squid Game temalı partiler -ki bunlardan birinde çatışma çıktı- ve etkinlikler yapılırken diğer yandan içeriğindeki yoğun şiddet nedeniyle kimi okullarda veliler uyarıldı. Dizide oyuncuların giydiği beyaz ayakkabılar ve yeşil eşofman takımları satış rekorları kırıyor. Neden bu kadar çok izlendi? Neden bu kadar çok konuşuluyor? Bu sorulara cevap bulabilmek için hakkında binlerce makale yazıldı. Kimi sistem eleştirisi ve isyan gördü dizide kimi ise insan davranışları üzerine etkin gözlemler ve okumalar…

Yoksul ve Mahallenin Gururu                        

Dizinin senaryosunu yazan ve yöneten Koreli Hwang Dong-hyuk’un kim olduğu da sorgulanmaya başlandı. Elli yaşındaki yönetmeni gelin biraz daha yakından tanıyalım.

Hwang Dong-hyuk’un dizinin ana karakterleriyle ilgili bilgiler verdiği bir röportajında iki karaktere kendinden parçalar koyduğunu anlatıyor. Kim bu karakterler? Annesiyle yaşayan, derin bir yoksulluğun içinde kendini biraz da arsızlığa vurmuş büyük bir kaybeden olan Seong Gi-Hun. Hwang Dong-hyuk da tıpkı bu baş karakter gibi büyük bir yoksulluk içine doğmuş ve bir başına olan annesi onu büyütebilmek için çok çabalamış. Dizide

Cho Sang-woo karakteri ise ülkenin önemli okullarından birini bitirerek tüm mahallenin gururu olmuş bir adam… Hwang Dong-hyuk da Güney Kore’nin önemli okullarından birini kazandığında tüm yoksul mahallenin gurur kaynağı olmuş. Seul Ulusal Üniversitesi’nde İletişim Fakültesini bitirmesi yetmezmiş gibi bir de gidip University of Southern California’da film yapımcılığı üzerine yüksek lisans yapmış. Mahalleliye gurur üstüne gurur…

10 Yılını ve 6 Dişini Verdi

Bugün spot ışıkların altında sahnede yükseliyor ancak Hwang Dong-hyuk’un hayatı hiç kolay geçmemiş. 2011 yılında yayımlanan TV dizisi Silinced ile adını duyurmuş ancak o günlerde kaleme aldığı Squid Game için Güney Kore’deki hiçbir televizyon kanalını ikna edememiş. On yıl boyunca çaldığı her kapı yüzüne kapanmış. İnsanlara dil dökmekten, dizinin senaryosuyla ilgilenmekten, yaşadığı stres ve endişeden altı dişini kaybetmiş.

Bu dizi, onun kendi Squid Game’i gibi bir mücadeleye dönüşmüş. Çok sıra dışı bir iş yaptığını biliyormuş. Ya mükafatı büyük olacak ya da büyük bir fiyaskoyla sonuçlanacak.

Senaryo Kendi Büyük Kumarı

Hwang Dong-hyuk, The Korean Times’a verdiği röportajda şunları söylemiş: “Hikâyeyi diziye dönüştürmek tıpkı on yıl önce olduğu gibi hâlâ bir macera. Ya hep ya hiç olacağını biliyordum. Ya bir başyapıt olacaktı ya da alışılmadık bir fiyasko! Senaryonun arkasındaki fikir çok deneyseldi. Seyirciler karakterlerin çocuk oyunları oynamak için hayatlarını riske attığına ikna olacak mıydı? Bunu kendime hep sordum.”

Peki 12 yılda ne değişti de hem yapımcılar senaryoyu dizi filme dönüştürmeyi kabul ettiler hem de insanlar böylesi uçuk bir fikri ikna edici buldu? Covid de insanlar için pek çok açıdan son iki yıldır bir hayatta kalma mücadelesine dönüşmedi mi? Salgın nedeniyle azalan film ve dizi üretimi de Hwang Dong-hyuk’un uçuk fikirlerini daha kabul edilebilir kılmış olabilir. Hwang Dong-hyuk kendi büyük kumarının galibi olarak sahneye çıkarken, “Yaklaşık 12 yıl sonra dünya, böyle tuhaf, şiddetli hayatta kalma hikayelerinin gerçekten hoş karşılandığı bir yere dönüştü. Pek çok insan hikayeyle empati kurabildi” diyor. Ancak o bir savaşçı. İstikrarlı olarak reddedildiği yıllarda kısa filmler ve başka TV dizileri çekmeye devam ediyor. Başarının bir sırrı da gerçekten inandığında ısrarcı olmak galiba.

Hwang Dong-hyuk, dizisi izlenme rekorları kırmış olsa da Netflix ile başlangıçta yaptığı anlaşmanın öngördüğü kadar para kazandı. Dizinin ikinci sezonu için gelen talepler ise karşılanacağa benziyor. Belki bu kez mükafatı maddi olarak daha da büyük olur.

Yere kalamarın bazı parçalarını andıran şekiller çizerek oynadıkları ‘Kalamar Oyunu’nu dizileştiren Hwang Dong-hyuk, “Ben çocukken bu oyunda çok iyiydim. Kazanmak için savaşman gerekir” diyor. Kalamar Oyunu kadar iyi olduğu bir diğer şey de kesinlikle dizi film çekmek…

Bu arada dizi çocuklarda şiddet eylemlerini artırdığı gerekçesiyle başta İspanya, Belçika ve İngiltere olmak üzere birçok ülkede tartışma konusu oldu. Diziye konu olan çocuk oyunları, şiddet içerikli bir şekilde okul bahçelerinde oynanıyor. Bu durum sadece Avrupa ülkelerinde değil, Türkiye’de de yaşanıyor. Dizinin +18 olduğunun altını çizelim.

Menü